7 april 2015

Bättre än sitt utseende

Man ska inte döma efter utsidan. Man ska inte heller döma efter tidigare erfarenheter. För om man låter bli att göra dessa dömanden kan man stöta på ett riktigt guldkorn. Så som jag gjorde med Carl-Erik Sahlbergs bok Söndag – en andaktsbok för årets  alla söndagar.

När jag fick boken som en gåva var det på sin plats att ge den en chans, trots att jag tycker det är svårt att hitta en riktigt bra andaktsbok och att utseendet på den här boken var lite för intetsägande för att locka mig.

Men jag hade alltså fel. Detta är en bra andaktsbok. Det är korta och lättsamma texter men ändå med ett djup inte minst eftersom de angriper välkända bibeltexter och kristna dogmer på ett lita annorlunda sätt. Även om boken i princip följer kyrkoårets rytm har Sahlberg gett söndagarna alldeles egna namn, såsom skrattsöndagen, skolstartssöndagen, suparsöndagen, skyltsöndagen och schlagersöndagen, vilket ytterligare förgyller läsningen.


Så av detta blir det alltså ett litet boktips: Kolla gärna in Sahlbergs bok, till exempel här.

Inga kommentarer: