2 april 2015

Livets april-skämt

Igår var det 1 april. Kanske var det någon som blev lurad. Det hör ju till att man utan att bli illa sedd kan lura människor den dagen; det kan till och med vara lite roligt. Själv skannade jag några webbtidningar i jakt på roliga aprilskämt, men i övrigt blev jag inte lurad (vad jag vet).

Alla andra dagar tycker nog de flesta av oss att det inte alls är okej att luras på det här sättet. Det är långt ifrån självklart att ett sådant skämt skulle uppfattas som roligt någon av årets andra dagar. Ändå vill jag påstå att vi ständigt blir lurade.

Vi lurar oss själva och vi låter oss luras. Vi luras till att en viss livsstil är nödvändig för oss. Vi måste ha smart telefon, platt-tv, märkeskläder och ont om tid. Vi tror att det är nödvändigt att känna sig stressad, att må dåligt av alla krav, att inte få ihop det så kallade livspusslet och att vara missnöjd.

Vi lurar oss själva att vi är nöjda med att låta andra bestämma över hur vi ska leva våra liv. Vi lurar oss själva att tro att vi vill stressa fram för att uppnå en livsstil, som vi inte valt själva. Och så vidare.

I Bibeln finns det flera böcker som är skrivna av profeter, alltså människor som fått ett speciellt uppdrag av Gud att förmedla Gud vilja till människorna. Ofta, väldigt ofta får dessa profeter framföra allvarliga budkap till folket eftersom folket valt att gå sin egen väg istället för att följa Guds väg. De hade låtit sig luras att leva efter en annan livsstil än den som Gud erbjudit dem.

En av dessa profeter är Jeremia. Han säger bland annat så här:

Till vem skall jag tala, vem lyssnar på min varning? Deras öron är tillslutna så att de inte kan höra. För Herrens ord har de bara förakt, de vill inte veta av det. Av Herrens vrede är jag fylld, jag orkar inte hålla den tillbaka. Töm ut den över barnen på gatan och över de unga som samlas där! Man och kvinna skall drabbas, gamla och ålderstigna. Andra skall överta deras hus, deras åkrar och hustrur. Ty jag lyfter min hand mot dem som bor i landet, säger Herren. Alla, hög som låg, vill girigt roffa åt sig. Alla, profet som präst, handlar svekfullt. De botar skadan hos mitt folk, men bara på ytan. De säger ”Allt är väl, allt är väl!” men allt är inte väl. (Jer 6:10–14)

Vi låter oss luras och vi lurar oss själva. Vi säger glättigt till både oss själva och andra: ”Allt är väl, allt är väl”, men – precis som Jeremia säger – ”allt är inte väl”.


Vi behöver ta oss ur lögnen om hur det goda livet måste se ut och istället söka det som Gud vill för oss. I Bibeln, i bönen, i gudstjänsten, i församlingsgemenskapen finns vägledning för den som inte vill leva kvar i april-skämtet utan vill hitta en livsstil för alla årets och livets dagar.

Inga kommentarer: