28 juni 2016

Tänk om

SVT har precis sänt några program med titeln Tänk om. Det är Fredrik Lindström som funderat kring hur det varit om inte just det som hände hade hänt. Till exempel om inte du-reformen hade kommit på 1960-talet eller om Sverige och Finland inte hade blivit två länder 1809.

Man kan säkert ha synpunkter på programformatet, men jag tycker att det varit ett roligt sätt att angripa historien. Detta trots att vi ju inte kan ha en aning om hur det blivit om det inte blivit så som det blev. Allt är förstås bara spekulationer, men det visar i alla fall hur viktiga vissa händelser kan antas vara för det förlopp som blev vår historia.

Tänk om. Ja, så tänker vi nog ofta i livet. Tänk om inte det där hänt. Tänk om det blivit så här istället. Tänk om jag valt annorlunda. Tänk om… Och så tror vi att om bara inte det som hände hade hänt så hade något mycket bättre hänt. För oftast tror jag vi tar fram vårt Tänk om… när livet inte blev som vi hoppats.

Men sanningen är väl den att vi inte kan ha en aning. Även om det blivit på ett annat sätt, om något annat hade hänt, om jag valt på ett annat sätt, kanske jag ändå suttit där och sagt Tänk om… Istället kanske vi borde finna oss i att det blev som det blev, anpassa oss till det och på bästa sätt försöka hantera de situationer vi hamnar i. För även om allt hade kunnat vara annorlunda finns det inget som säger att det automatiskt innebär att allt då hade varit bättre.


Alltså: Tänk om! Tänk på ett annat sätt utifrån hur livet blev, inte på hur det kanske skulle ha kunnat bli. Ty: Livet är det som pågår just nu, något annat liv har vi inte.

Inga kommentarer: