1 oktober 2007

Drar mig till minnes en bild som en person berättade en gång, som handlar om människan, sommaren och hösten.

På sommaren finns alla fina blommor i alla tänkbara färger. Dessa färgglada blommor fångar vårt intresse och vår förtjusning. Under samma period är alla trädens löv gröna. Bara en enda färg och få är det som hänförs av dessa.

Så kommer hösten och löven får för sig att försöka likna blommorna. Löven skiftar i färg, från grönt till några av blommornas glada kulörer. Så drar de till sig uppmärksamhet och beundran. Men då händer det förfärande: Löven lossnar och ramlar av från träden!

Så är det som att det fungerar utmärkt för blommorna att ha olika färg, men inte för trädens löv. Orsaken är naturligtvis att löven och blommorna har olika uppgifter. Så självklart, men är det inte påfallande ofta vi människor frestas tro att bara vi vore som någon annan, någon som väcker mer uppmärksamhet än vad vi gör och är mer beundrad än vad vi tycker att vi är, då vore allting bra. Och så strävar vi efter att bli som de vi inte är och därmed förlorar vi, precis som höstlöven, fästet och kan inte längre vara det som vi var tänkta för.

3 kommentarer:

Anonym sa...

vilket vackert inlägg å så passande 1 oktober o allt..å så sant..
nog har jag vissa sånna tankar ibland men tycker jag med åren blivit mer förstående till mig själv..att så här ser jag ut och så här är jag...var värre när man var yngre...sen får man ju alltid små återfall.
hur har din helg varit då vännen.
nästa helg ska vi på ingers bröllop jag o malin...
känns som de är lite mycke just nu.
uppbokad uppbokad.
kramis

Anonym sa...

nja,lite skog finns här i närheten..men den skogen vi åkte till var en bit..barnen cyklade..typ bortanför gimmersta? men de var nog lite i längsta laget för de små benen.
stor kram till dej idag..å mail svarar jag på en annandag..ska ta på mig o barnne..vi har gått i pyamas länge.kram

lilamonica sa...

Okej, då förstår jag - men det var längre bort än vad jag trodde ni tog er per fot, barnvagn och cykel. Snart dags för pyjamas igen!