11 oktober 2007

En framgångsrik blogg ska vara personlig, men inte privat. Det är en stående klyscha, som jag försöker följa. Ändå kommer jag på mig själv med att skriva om de mest intima saker, som min musiksmak eller vilka böcker jag läser. Och sådant ljuger ju aldrig om ens karaktär.

Läser detta och inser att jag fallit i precis samma fälla som skribenten ovan. (Nu kan jag ju omöjligen ange källan till citatet, för då skulle jag, genom att berätta vad jag läser, återigen blotta mig.)

Fast det är sant – böcker är väldigt avslöjande. I alla fall i den mån läsaren av bloggen känner till böckerna eller författarna som omnämns. Just detta att avläsa (!) vad människor läst, och kanske framförallt inte läst, är för övrigt en ganska rolig syssla, till exempel under uttråkande föreläsningar.

Men eftersom böcker och läsande är en av de väsentliga nerverna i livet, får jag nog uthärda att jag genom dem avslöjar mig. Så en dag kanske jag berättar vad traven på nattduksbordet eller bokraddan på skrivbordet innehåller. Samtidigt som jag tröstar mig med att jag i alla fall inte avslöjar något om min musiksmak.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ska erkänna att jag inte hört eller läst denna klyscha.

Kanske är det sådan du är... att du är en öppen person som delar med dig av ditt jag... Jag är sådan... När jag läser detta inlägg inser jag att jag är en avslöjad person... :) Jag är nog otroligt öppen när jag skriver.. och skriver kanske för privat, för personligt, för intimt... Jag vet inte...

Vi skall vara den vi är...
Kram