11 oktober 2007

Nu har mottagaren av årets nobelpris i litteratur tillkännagivits.

Tjugohundrasju års pristagare heter Doris Lessing, en brittisk författare, född 1919, uppvuxen i Rhodesia.

Jag får erkänna att Lessing inte finns i min erfarenhet, jag har inte läst henne och känner till för lite för att egentligen yttra mig. Men en snabb analys av det som sägs om henne så här direkt efter tillkännagivandet ger en bild. Den bilden talar om en kvinna som fångat några viktiga drag i 1900-talets utveckling. Hon ger postkoloniala perspektiv på världen (av egen erfarenhet får man förmoda), hon har lagt en grund för feminismen och hennes insats beskrivs som väsentlig för kvinnors plats som företrädare för verkligheten.

Låter ju gott och bra, även om det i allt för mycket låter som en beskrivning i termer som är på modet och därför kanske främst berättar något om dem som utser pristagare och om oss som analyserar. Doris Lessing är kvinna, vilket påpekas i en politiskt korrekt anda, och postkolonialism och feminism är –ismer i tiden. Således föga förvånande att just detta betonas för att presentera henne.

Det är inget annat än att läsa någon eller några av Lessings böcker för att bilda sig en egen uppfattning. En uppfattning kanske fri från experternas terminologi och istället fylld av min egen - vilken naturligtvis är precis lika avslöjande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lessings böcker har jag inte läst jag heller... Kanske får man göra det nu då :)

lilamonica sa...

Ibland är det där med att läsa böcker efter att författaren fått nobelpriset problematiskt. Risken finns att förväntningarna är felriktade, medan meriteringen för ett nobelpris (även om den naturligtvis kan disuteras) knappast garanterar att jag personligen uppskattar böckerna pristagaren skrivit. Men visst finns det riktiga guldkorn bland tidigare nobelpristagare, kanske Lessing är ytterligare ett.

Anonym sa...

det vet man inte förrän man läst :)