28 oktober 2007

Tjugoförsta söndagen efter trefaldighet
Dagens bibeltexter: 5 Mos 24:17-22; Jak 2:1-8; Luk 19:1-10; Ps 40:14-18

Jesus kom in i Jeriko och gick genom staden. Där fanns en man som hette Sackaios, och han hade hand om tullen och han var rik. Han ville gärna se vem denne Jesus var men kunde inte för folkmassan, för han var liten till växten. Han sprang i förväg och klättrade upp i en sykomor för att kunna se honom, eftersom han skulle gå förbi där. När Jesus kom dit såg han upp mot honom och sade: ”Skynda dig ner, Sackaios, idag skall jag gästa i ditt hem.”
Sackaios skyndade sig ner och tog emot honom med glädje. Alla som såg det mumlade förargat: ”Han har tagit in hos en syndare.” Men Sackaios ställde sig upp och sade till Herren: ”Hälften av vad jag äger herre, skall jag ge åt de fattiga. Och har jag pressat ut pengar av någon skall jag betala igen det fyrdubbelt.” Jesus sade till honom: ”Idag har räddningen nått detta hus – han är också en son till Abraham, och Människosonen har kommit för att söka efter det som var förlorat och rädda det.”
(Luk 19:1-10)

Detta är en klassisk söndagsskolberättelse, och kanske har den ofta återberättats med en Sackaois framställd som en som lurat människorna på pengar, som roffat åt sig och blivit rik på andras bekostnad. Kanske var han en sådan skurk, fast det vet vi inte, för det är inte riktigt det som texten berättar om.

Texten talar om hur räddningen når det hus som är Sackaios. Detta sker genom några saker som Sackaios gör. Först och främst tar han Jesus på allvar då denne vill besöka honom, så han skyndar sig ner från trädet och tar emot Jesus med glädje – som en vän. Sedan bryr sig Sackaios inte om de andras mumlande synpunkter och negativa reaktion, utan han tar emot Jesus och låter sig förvandlas av Jesus närvaro. Konsekvensen av detta är ett förändrat liv, med generositet och månande om att göra rätt för sig om och när det blivit fel. Så har räddningen nått Sackaios genom att Jesus kommit in i hans liv.

Även om berättelsen om Sackaois är en berättelse om just Sackaois, så är det också en berättelse om vem som helst av oss människor. Så mycket är det som vi har gemensamt med Sackaois. Jesus söker också oss, att inbjuda honom är vår del av mötet. Jesus förvandlar oss, att låta oss förvandlas och ta följderna av det är vårt gensvar till Jesus. Att välja Jesus framför folkhopens synpunkter är förutsättningen för räddningen.

Så når Jesus och räddningen var och en av oss som, likt Sackaios, lämnar iakttagelsens plats uppe i trädet och istället intar delaktighetens plats mitt bland människorna.

Du som är över oss,
Du som är en av oss,
Du som
är
också i oss.

Giv mig ett rent sinne – att jag må se dig,
ett ödmjukt sinne – att jag må höra dig,
ett kärlekens sinne – att jag må tjäna dig,
ett trons sinne – att jag må förbli i dig.
(Dag Hammarskjöld)

Inga kommentarer: