16 november 2007

Bortkopplad
Jag ska skicka ett mejl och då upphör min Internetanslutning att vara just en sådan och blir istället bara ett problem med ”ingen anslutning”. Eftersom jag saknar intuition för hur dylika problem ska hanteras får jag treva mig fram helt planlöst i datorns inre, på jakt efter lösningen på problemet.

Jag drar ur och sätter i sladdar, stänger av och startar om, trixar och fixar enligt bästa oförmåga. Till slut tar jag fram den lilla instruktionsboken som följde med utrustningen till bredbandsanslutningen. Av denna lär jag mig allt möjligt om vad mitt problem kan bero på och till slut lyckas jag, genom att stänga av allt, dra ur alla sladdar, vänta en stund, sätta i sladdarna, starta upp på nytt att bli uppkopplad till Internet utan problem.

Tur att det lyckades, för annars fanns mera hjälp att få endast genom att mejla till kundservicen på företaget som levererar tjänsten till mig. Och det hade ju kunnat bli lite svårt.

Inga kommentarer: