5 november 2007

Kommer hem
Kommer hem och möts av dagens post innanför dörren. De samlade försändelserna uppgår till två stycken. Båda adresserade reklamutskick. Och jag tycker att det är så meningslöst. Jag har aldrig bett om de där utskicken, men eftersom jag någon gång varit kund hos dessa företag tar de sig rätten att förse mig med information om ditt och datt. Nu är det ju så att jag inte är intresserad och om jag ändå skulle vara intresserad är jag fullt kapabel att på egen hand ta reda på informationen jag behöver. Jag vill, kort sagt, inte ha dylik post mig tillsänd.

Erinrar mig en situation för en tid sedan då jag fick, inte en utan två identiska informationstidningar från en hjälporganisation. Orsaken var att jag hade gett en gåva vid ett tillfälle och därmed hamnat i något ”givarregister”. Eftersom jag som mest endast flyktigt bläddrade i den ena av tidningarna, tyckte jag att två var i överkant. Så jag ringde upp organisationen i fråga och sa att jag inte ville ha två exemplar av deras informationstidning. Döm om min förvåning då jag fick veta att det inte gick att plocka bort någon ur adressregistret för utskick. Va? Jo, det var helt enkelt för kostsamt! Och jag som trodde att jag skulle spara på deras resurser om jag avstod den tidning jag ändå inte läste.

I en tid så informationstät att den nästan är oframkomlig, riskerar vi att bli så uppfyllda av all information att vi inte ser något annat. Vi blir upplysta om allt och inget, instängda i ett sammelsurium av budskap, och förmår inte längre skilja det viktiga från det oviktiga. Och hur ska vi då kunna se och hjälpa den behövande, om vilken en del av den där informationen kanske handlar?

Inga kommentarer: