4 november 2007

Söndagen efter Alla helgons dag
Dagens bibeltexter: Job 17:15-16; 1 Kor 15:35-49; Joh 6:37-40; Ps 116:1-9

Vad har jag för hopp, vem kan skönja lycka för mig? Går hopp och lycka med mig till dödsriket, skall de följa mig ner i mullen? (Job 17:15-16)

Här formulerar Job frågor som han förmodligen har gemensamma med många andra människor. Och det är i allra högsta grad berättigade frågor i en värld av förgängelse och flyktighet. Vad finns det som har bestående värde? Finns det något som inte tar slut i och med döden, utan övervinner denna?

Jesus egna ord ger oss svaret i en av dagens texter:

Ty detta är min faders vilja: att alla som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv. Och jag skall låta dem uppstå på den sista dagen. (Joh 6:40)

Hoppet, lyckan och framtiden finns alltså i tron på Jesus. Den som väljer att ha med Jesus att göra här i livet, får också ha med Jesus att göra efter döden. För den som tror på Jesus och tar emot honom som sin personliga frälsare, är livet, oavsett hur det ter sig, fyllt av hopp och mening, och döden övergången till det eviga livet.

Det enda vi säkert vet är att vi ska dö. Livet är vår möjlighet att förbereda oss för detta. Det har dagens psalmist upptäckt och satt ord på i tacksägelse och bön:

Jag älskar Herren, ty han har hört min bön om förskoning. Han lyssnade till mig när jag ropade. Dödens snaror omgav mig, dödsrikets fasor nådde mig, jag var i nöd och förtvivlan. Jag åkallade Herren: Herre, rädda mitt liv! Herren är nådig och rättfärdig, vår Gud är barmhärtig. Herren bevarar de oskyldiga, jag var hjälplös, och han räddade mig. Kom till ro min själ, Herren har varit god mot mig. Han räddade mig från döden, mitt öga från tårar, min fot från att snava. Jag får vandra inför Herren i de levandes länder. (Ps 116:1-9)

Inga kommentarer: