10 november 2007

Möts av kritik
Möts av kritiken att i ett sammanhang inte tillräckligt tydligt ha klargjort min utgångspunkt, min egen förförståelse. Denna bör redovisas för att de påståenden man gör, inte ska synas alltför generaliserande. Detta eftersom förförståelsen förväntas påverka såväl det man ser som hur detta tolkas. Den kritik jag får är relevant, men i detta sammanhang ändå lite anmärkningsvärd.

Det dråpliga är nämligen att den som ger mig denna kritik själv läst, tolkat och funnit det jag skrivit relevant, fast utifrån en annan förförståelse (som vederbörande felaktigt tror är min). Betyder det att den noggranna redovisningen av förförståelsen, för att inte framstå som alltför generaliserande, i detta fall är överskattad? Tydligen kan mina påståenden uppfattas som relevanta även utifrån en annan förförståelse, och då är ju inte min förförståelse avgörande för den tolkning jag gjort. Och det var väl ungefär så jag tänkte då jag preciserade min utgångspunkt på det sätt som jag gjorde.

Nästa gång ska jag tänka på inte bara min egen förförståelse och redogöra för denna, utan även försöka föreställa mig läsarens förförståelse som ligger till grund för hur denna tolkar redovisningen av min förförståelse.

Alltid lär man sig något!

Inga kommentarer: