20 november 2007

Om värdet
Om värdet av ett bibliotek i den absoluta närheten, blir jag varse. Och då menar jag i första hand det bibliotek som finns på endast några stegs avstånd från min hemarbetsplats; alltså min privata boksamling.

Somliga - dock som regel inte jag - förfasas eller förvånas över dess omfång. Nu är det ju, om sanningen ska fram, endast en mindre del av böckerna som är användbara, och ännu färre som verkligen är bra. Men några av dem fyller ändå en viktig funktion.

Då jag sitter och skriver och i en fotnotskommentar behöver referera till något verk för att leva upp till kravet på akribi, besöker jag bokhyllan och eftersom jag har sett till att åtminstone några av böckerna där är facklitteratur inom ämnesområden som är mina, kan jag hitta något att använda mig av.

Den där processen - fotnoternas - är mig kär. Och besöken vid bokhyllan, de gör mig glad. För vad vore väl livet utan fotnoter och böcker? Tomt på innehåll och detaljer, kanske. Jag borde verkligen tacka Gud för fotnoternas detaljer!

Inga kommentarer: