20 november 2007

Att se
Hittar i ett sammanhang ett citat som tillskrivs Peter Leschak. Efter lite efterforskning visar det sig att detta är en man som ägnar sitt liv åt att bekämpa skogsbränder. En grannlaga uppgift. Det vill säga, det är vad han sysslar med på sommaren. På vintern skriver han, till exempel detta:

All of us are watchers – of television, of time clocks, of traffic on the freeway – but few are observers. Everyone is looking, not many are seeing.

En bön att stilla bedja är att få se och inte bara betrakta, att inte bara titta utan verkligen se något. Trots att jag inte har TV, inte använder klocka, sällan kör bil och dessutom tillbringar min vardag i ett sammanhang som är den forskande observatörens, befarar jag att min blick alltför ofta flackar omkring, betraktandes allt möjligt utan att se ett enda dugg. Må Gud förbarma sig över mina ögon, både de yttre och de inre, så att jag ser!

Giv mig ett rent sinne – att jag må se dig... (Dag Hammarskjöld)

2 kommentarer:

Anonym sa...

ler åt att du skrivit så många blogg inlägg...å mycke tänkvärda tankar förstås..som alltid.
är glad för dej ..o tack för all omtanke:-)
de låter fånigt men att skriva i min blogg är en otrolig hjälp mitt i allt..skriva av sig är aldrig fel..borde kanske knåpa ihop några dikter igen..bra för själen.
tycker om dej vännnen.idag åker märta till london igen.snyft.
stooor kram

lilamonica sa...

Många inlägg ja. Och det är häpnadsväckande med tanke på att mitt blogg-motstånd egentligen är oförändrat kompakt.