2 januari 2008

Paus
Vid den här tiden i årscykeln faller frågorna om jul- och nyårsfirandet tätt. En beskrivning som når mig innehåller en paus från julen, till förmån för en solsemester. Jag slås av kontrasten, eftersom jag också valde att ta en paus. Men, som det tycks, på ett helt annat sätt.

Jag tog en paus från det vanliga julfirandet, för att istället, som jag valt att uttrycka det, fira jul tillsammans med Jesus. Hur det hela tedde sig stannar mellan nämnde Jesus och mig. Men det var intressant att notera att paus är ett fenomen helt beroende av paus från vad.

Paus handlar inte nödvändigtvis om att inget göra, inte heller självklart om att göra något radikalt annat. Utan enligt min erfarenhet är det snarare detaljerna som ger både pausen och annorlundaheten.

Så nu i nyårslöftestider kanske det kan vara något att tänka på: Det är inte säkert att de stora och dramatiska förändringarna är de mest förändrande, det kan vara ett ögonblick, något till synes litet, som är det verkligt förvandlande.

Inga kommentarer: