2 maj 2008

Det kliar

Hua, vad det kliar i mina öron! Det är följden av ett alltför långvarigt noggrant avlyssnande av viktiga inspelningar jag behöver ta del av. En liten hörsnäcka i örat räcker för att skapa kliande eksem. Jag kommer att tänka på att Paulus skriver till Timotheos om hur det kliar:

Det kommer en tid då människorna inte längre vill lyssna till den sunda läran utan skaffar sig den ene läraren efter den andre, därför att det kliar i dem att få höra sådant som de önskar. (1Tim:4:3)

Orden som når mina kliande öron är raka motsatsen till det som Paulus tvingas omtala. Jag lyssnar till orden från människor som är mycket angelägna att följa den rätta läran. De har helt enkelt delat med sig ett stycke av sina liv som kristna. Så att det kliar i mig beror inte på det förvillande, men behagliga, i några villoläror, utan helt och hållet på nickelinnehållet i delar av hörsnäckan.

Inga kommentarer: