26 maj 2008

Om vilan

Nu i dagarna har jag så mycket att göra att jag just nu tar en paus. Och paus när det är mycket att göra ska inte underskattas har jag lärt mig. Människan är skapad för arbete och hon är skapad för paus. Gud själv tog paus, den sjunde dagen, då han skapat himmel och jord. Bibelberättelsen kunde ha nöjt sig med att beskriva de sex dagar då Gud skapade det fysiska och synliga, men även den sjunde dagen finns med där. Den dag då Gud vilade är också en del av skapelsedagarna. Det är i den skapelse som har pausen och vilan i sig som jag verkar. Därför vilar nu dokumentet i datorns vindlingar, medan jag vilsamt strosar runt med en tekopp i handen.

1 kommentar:

Anonym sa...

åå vad de lät mysigt strosa runt med en kopp te..
jag brukar sitta med en kopp te i soffan på kvällarna..då slappar jag.ler..ofta med ett eller två barn i famnen.
nu ska jag laga mat.
kram