9 juli 2008

Ur funktion

Ibland är det visst bra att saker och ting inte fungerar och inte löser sig. Om dessutom möjligheterna att få hjälp att lösa problemet inte står till buds av olika skäl, ledsnar man lätt. Men det som då kan hända är att man tvingas tänka än mer innovativt än annars. I synnerhet om problemet rör något man inte behärskar särdeles väl.

Så var det med mina problem att komma åt internet. Fungerade inte, gjort allt jag kunde komma på för att det skulle fungera, kundtjänst hos leverantören alltid stängt när jag har möjlighet att ringa. Men efter att ytterligare en kväll kommit hem till en icke-fungerande relation till webben, genomförde jag alla sladdurdragningar och omstarter en gång till, läste och följde felsökningsmanualen samt ringde den för dagen stängda kundtjänsten.

Efter detta tänkte jag en gång till. Och det var vad som behövdes. För helt plötsligt var lösningen där och vips! fungerar allt igen. Det enda jag nu undrar över är varför någonting kan fungera utmärkt ena stunden för att nästa stund inte fungera alls. Trots att ingenting förändrats. Men det är väl helt enkelt ett av de – som jag tycker – ointressanta problem som datoranvändandet bjuder på. Men tänka är ju trevligt.

Inga kommentarer: