7 mars 2009

Valet av frihet

Kanske är det så, betydligt oftare än vad vi tror (vill tro), att det i utbudet av valfriheter egentligen bara finns en sak att göra. För hur ska det annars gå att få ihop alla önskemål.

När önskemålen och förhoppningarna gaddar sig samman och utmanar min möjlighet att välja, blir det till sist omöjligt att göra något annat än detta enda.

Det handlar om att hålla fast vid tron på Gud. Och att följa med i konsekvenserna av detta fasthållande, som naturligtvis är ett val. I ur och skur.

Det är förmodligen rätt ofta så att det inte går att välja flera saker samtidigt. Och då blir valet en fråga om vilket val som ska överordnas de andra. Det är där Gudstron kommer in.

Att välja en biblisk tro på Gud är att samtidigt undanröja alla andra val. Den bibliska gudstron är nämligen överordnad. Jag väljer inte längre utifrån mina önskemål, mina beräkningar eller min förståelse.

Jag väljer Gud. Och sedan visar Gud resten.

Inga kommentarer: