24 april 2009

Församling och försäljare

Följer via webben dagens samtal inom Pingströrelsen. Det handlar om medlemskap och dop. Olika nyanser träder fram och jag undrar mest över hur en fråga som genom svensk pingströrelses historia varit enkel och självklar på senare tid blivit så komplicerad. Vad är det som hänt? Ja, svaret är nog inte svårare än att det är samtidens påverkan som är orsaken.

Jag blev nyss uppringd av en försäljare som ville att jag skulle byta teleoperatör. Han talar sig varm för sitt alternativ och jag säger att jag inte är intresserad. Han låter sig inte övertygas utan fortsätter att tala om sitt alternativs förträfflighet. Jag upprepar att jag inte är intresserad och till slut får vårt samtal ett slut.

Det finns en likhet här, mellan pingströrelsens medlemsbegrepp och försäljaren av teleabonnemang. Båda tycks nämligen ligga farligt nära en av samtidens mest frekventa tankar: den att det inte är jag som ska vara nöjd med mina val utan någon annan.

Försäljaren anser sig veta bättre än jag själv vad jag ska ha och när jag säger att jag gjort mitt val och kan stå ut med att det inte varje minut, hela tiden har det som ekonomiskt sett kan anses allra mest fördelaktigt (det finns ju dessutom andra parametrar än pengar), märker jag att han tycker jag resonerar konstigt och gjort ett felaktigt val. Så är det inte jag själv som är berättigad att fatta mina egna beslut och ta ansvar för dem, utan det är någon annan som vet bättre, någon som har andra intressen och avsikter än vad jag har.

Så också med församlingssynen, synen på medlemskap och dop. Det finns så många som tycker och faran är att församlingen börjar lyssna på dessa tyckare och låter någon annan, med annan agenda, sätta villkoren och avgöra vad som är bäst, rätt och riktigt. Då är det inte längre församlingen själv som gör sina val (och tar sitt ansvar), utan man låter sig styras av andra.

Detta är fel väg att gå. I fallet med teleoperatör är det knappast så ödesdigert då detta är en liten sak i ett mänskligt liv, men i frågan om församlingen handlar det om inget mindre än liv och död.

Inga kommentarer: