18 augusti 2009

En bön för en röst

Kyrkans Tidning och Dagen rapporterar att Svenska kyrkan nu genomför en reklamkampanj för att få medlemmarna att rösta i kyrkovalet den 20 september. Man lanserar en bönesajt och ska till den lägga reklam på TV, bio och i dagspress.

Att uppmana till bön är på sitt sätt naturligtvis hedervärt för kyrkan. Men sedan var det detta med kyrkovalet. Så här skriver Kyrkans Tidning om tilltaget:

Till en början är [kampanjen] också inriktad på bön. "Låt oss lyfta fram din bön. Skriv den på www.svenskakyrkan.se", är budskapet de första veckorna. De sista veckorna före valet ändras budskapet till: ”Var ska vi lägga kraften? Gör din röst hörd!”.
Det visar sig alltså, att det man egentligen vill är inte att dela människors böner, utan att få dem att rösta i kyrkovalet. Man vill att dessa människor, vars bön och längtan man låtsas vara intresserad av, ska utnyttja sin rösträtt. Det är inte bönerna, det är inte delaktigheten, man är intresserad av, utan bara en röst i svårbegripligt val. Ett enbart och rakt igenom egoistiskt projekt alltså, endast till för självändamålet egen vinning: vinsten av många röster i kyrkovalet. Därför söker man för 10 miljoner kronor få kontakt med människor man aldrig annars har kontakt med. Och varför dessa människor, inlurade på bönens väg, ska finna motivation att rösta den 20 september är höljt i mörkaste dunkel.

Det hela känns inte trovärdigt alls.

Nej, tänk om kyrkan istället skulle försöka nå alla dessa medlemmar – utan baktankar – när det inte är valtider. Då skulle man verkligen utöva detta att vara Kristus kropp på jorden, som ju kyrkan är tänkt att vara. Sedan kan det hända att konsekvensen blir, att när människor delar kyrkans tro bli de också intresserade av hur kyrkan styrs och då kanske de till och med frivilligt använder sin rösträtt. Men det är en annan sak.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja syftet känns inte bra.

Men vi kan göra något seriöst av det här, vi kan ta människors böner på allvar, avsätta en stund och be för de böneämnen på sidan.

Tänk om människors erfarenhet blir att Gud hör bön, det är gott, även om svenska kyrkans marknadsavdelning inte tänkte att det var det dom skulle uppnå

lilamonica sa...

Klokt tänkt, Nineve.

Tomas sa...

Men, man kan väl göra två saker samtidigt. Om man nu kan använda kyrkovalspengar till att göra nåt som är nyttigt på andra sätt också så är väl det bra.

Klaga.

lilamonica sa...

Tomas: Att använda pengarna (det handlar om 10 miljoner + annonskostnader) till satsning på bön är naturligtvis lovvärt, men det är svårt att komma ifrån bismaken av den underliggande agendan.