13 februari 2010

Exakt hur bra

När jag häromdagen läste i DN om ett nytt atomur, som ska ge bättre GPS-tjänster hängde jag upp mig på att man använde uttrycket ”dubbelt så exakt” för att beskriva det nya urets förträfflighet i förhållande till tidigare modeller. Min fråga var och är om något verkligen kan vara mer än exakt. Exakt är ju per definition just exakt och borde därför inte kunna vara varken mer eller mindre än just detta. Så jag värjer mig lite inför DN:s användning av ordet.

Men detta fick mig att fundera vidare på ett annat ord, som vi alltid brukar ta som exempel på ord som inte kan kompareras. Det är ordet död. Man kan ju inte säga, död, dödare, dödast, eftersom död är något gradlöst, antingen är man död eller så är man det inte.

Och så är det förstås. Men mina tankar uppehöll sig i trakten ett tag och funderade vidare på ordet halvdöd, som ju är ett konstigt ord. Eller inte så konstigt kanske, för det skulle kunna vara beskrivningen på hur vi människor har det alltjämt.

Vi är halvdöda i den meningen att vi inte vet vad som väntar nästa sekund, är det liv eller död. På så sätt skulle man kunna säga att det halvdöda är vårt normala tillstånd som levande. Och helt plötsligt skulle det då gå att i någon mån böja även ett ord som död, som en beskrivning av livets förutsättning.

Fast allt detta är ju bara funderande. För att det är så roligt med ord.

Inga kommentarer: