3 februari 2010

Jag vet inte och det gör ont

Man snappar upp en del. Som det här med välsignelser till exempel. Är det oundvikligt att vi ser livet som matematik, där det bör sluta på plus eller i alla fall gå jämt upp? Är det oundvikligt att vi ser livet som något där glädje ovillkorligen följer på sorg?

Oundvikligt är det kanske inte, men mycket, mycket vanligt.

Och hur ska vi annars tänka? Om vi tillskriver Gud det goda (som vi förstår det), hur ska vi då göra med det onda som drabbar oss? Ja, det finns väl tre alternativ. Antingen är det från djävulen och då blir frågan varför Gud låter det hända (klassiskt teodiceproblem, alltså). Eller så kommer även det onda från Gud och då är frågan hur Gud fördelar sina resurser och varför. Detta gränsar till det tredje alternativet, som är att det är människans eget fel, att hon på något sätt skriver sitt eget öde.

Ja, hur är det egentligen? Kommer det välgång efter perioder av svårighet? Går livet ihop sig? Följs våra handlingar, goda och onda, av utdelning från Gud?

Hur man än vänder och vrider på saken hamnar ansvaret antingen hos människan eller hos Gud. Hos Gud för att Gud är allsmäktig, hos människan för att hon har sin fria vilja.

Jag har inga svar. Men jag har svårt, mycket svårt för det matematiska tänkandet omkring livet. Det är inte så att svårigheter tids nog vänds i motsvarande mängd välgång. I alla fall är det inte vad alla människor upplever. Varför?

Jag vet inte.

Och det frustrerar mig och gör mig ont ända in i hjärtedjupet.

Vill man såra mig ska man föra det där matematiska livet på tal. Det sårar därför att det anklagar mig och min medmänniska om våra svårigheter inte inom rimlig tid har vänt till välsignelser.

[Förresten är välsignelser alltid välgång? Eller är välsignelser något mer oöverskådligt än så, och med ett annat syfte än vår jordiska lycka och framgång? Det finns det anledning att fundera mera på.]

Jag tänker också så där matematiskt och anklagande. I alla fall om mitt eget. Men det tillfredsställer mig inte. Jag har ingen lösning.

Att inte veta gör så ont.

3 kommentarer:

svintoflickan sa...

ja jag är möjligen feg..
men ibland tänker jag bort att tänka på djupet..
jag tänker Djävulen är helt igenom ond..
Gud är helt igenom god.
människor är lite både ock.
Jag tror inte att Gud vill att hemskheter kan hända men att han tröstar oss när de händer...
på nåt sätt har ju ofta hemskheter me fria viljor att göra..
förutom sjukdomar som jag eg har de svårast me...
å mkt annat..
ja de jag skulle komma fram till är att ibland får man bara strunta i att tänka..
å istället känna...
Jesus älskar mej...thats it.
för börjar jag tänka då snurrar de på som en karusell o jag blir både illamående och yr...
som sagt..kanske är jag feg..
men jag orkar inte me smärta just nu och jag behöver min nattsömn.
love u min tänkande fina!!!
kram

svintoflickan sa...

ps: jag avskyr alla de sysslor du nämde trots att jag har både mina ben gåendes runt..
blää för att dammsuga.

du är duktig min vän.

vi hörs.

kram

lilamonica sa...

svintoflickan: Jag tror inte du är feg. Själv tycker jag många gånger att leva är mer smärtsamt än att tänka. Men det hänger väl ihop, livet och smärtan.