14 december 2010

Regnbågsväder

Lästa böcker:

Dunér, A. (2000). Regnbågsväder. Örebro: Libris.

Detta är en barnbok. Jag läste den första gången då den kom ut. Sedan dess har jag sökt den, på grund av att den ger en så bra beskrivning av att vara glad och ledsen samtidigt. Och nu har jag fått tag i den och läst den igen. Utförsäljning på biblioteket kan vara en riktig fyndmarknad!

Boken står sig, tycker jag. Det står att den är från 7 år, men jag tror att man med fördel kan vara något äldre när man läser den. Den handlar om Marielle som blir storasyster till en bror och en syster, men systern dör strax efter att hon fötts. Därför är Marielle både glad och ledsen: glad över lillebror som lever och ledsen även lillasyster som är död. Hennes känslor är som regnbågen: både sol och regn. Något som är en alldeles utmärkt beskrivning av en av livets svåra saker. Det är därför jag tycker om boken, trots att jag är alldeles för gammal för att vara dess målgrupp

1 kommentar:

svintoflickan sa...

Å det lät som en fin bok.
den har jag aldrig hört talas om förut.

ja,jag kommer inte ha in isak på någon barnomsorg.jag följer mitt hjärta och jag gör övningar med honom och litar på att talet kommer komma.
det är ju inte så att vi sitter hemma o glor utan att träffa folk precis:-)


hoppas du fick en fin fjärde advent.
jag frågade precis barnne vem dom trodde mest på tomten,eller jesus.
de små förstod nog ej frågan.
elias svarade jesus för ahn tror inte på tomten.
noa tror nog på båda.
svårt de där.

ha en fin dag...eller kväll snart.

kramis