På påskdagen stod jag i en kassakö och avhörde ett samtal
mellan ett halvstort barn och dennes pappa. Barnet antog att något som låg i en
korg vid kassan var gratis, varpå pappan upplyste att det inte finns något som
är gratis. Barnet replikerade då med att fråga varför ordet gratis finns om det
inte finns något som är gratis. Pappan försökte då mycket tappert ge ett
exempel på vad gratis innebär och nämnde att man kan få något gratis när man
köper en viss vara. Han konstaterade då att det som är gratis är villkorat, man
måste köpa något annat för att få det som är gratis. Huruvida barnet var nöjd
med denna förklaring fick jag aldrig veta.
Detta är ett intressant samtal, tycker jag. Bland annat för
att det tycks finnas en naturlig intuition i oss att språkets ord måste ha
bärighet i verkligheten för att ha ett existensberättigande. Om det inte finns
något som är gratis har vi ingen nytta av ett ord som betyder ”gratis”. Helt
rimligt tänker jag, vad ska vi med ord till som inte fyller någon funktion? I
så fall blir det vad vi brukar kalla för nonsensspråk, ungefär som
nonsenstexten Lorem ipsum.
Under det där samtalet, som jag hörde i kassakön, var jag nästan
direkt beredd att vända mig om och säga: ”Jo, det finns något som är helt
gratis, och det är Guds nåd.” Eftersom det dessutom var påskdag hade det passat
in till och med i kyrkoårets ordning att jag gjorde det. Men jag föll för
frestelsen att lyssna mer, för att höra hur det hela skulle fortsätta. Det var då
jag fick höra det där tafatta försöket att förklara att gratis är villkorat och
endast det man får på köpet när man betalat priset på något annat.
Men faktum är att det finns något som är gratis och inte
bara något villkorat som man kan få på köpet. Det är Guds nåd. För den har
någon annan, nämligen Jesus, redan betalat priset (sitt eget liv, tyngt av bördan
från våra synder och dess konsekvenser).
Språkets ord betyder något. Gratis är i grunden samma ord
som nåd. Nåden är faktiskt ovillkorat gratis, hela året runt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar