7 januari 2008

Trångt
Gud, gud, gud. Detta ord/namn känns så trångt och felaktigt. Kan man inte försöka släppa det gamla ”gud” och inse att var människa har en egen uppfattning och tro.

Så står det i en av kommentarerna till artikelserien om andlighet på Svenska Dagbladets Idagsida, som jag refererade till häromdagen.

Att ordet Gud känns trång och felaktigt skulle naturligtvis kunna bero på att det bara är ett ord. Ett ord som av människor fyllts med innehåll under långa tider och nu inte längre bär den relevans det en gång gjorde.

Eller så beror trångboddheten hos Gud på att människan satt sig själv över Gud, i tron att ingen är större än henne själv. Och ur det perspektivet behövs förstås ingen Gud.

Det skulle också kunna vara så att det finns en divergens mellan människors förväntningar på vad Gud ska vara och vem Gud verkligen är. I så fall är begränsningarna inte Guds, utan människans och hon har med dem visat sitt behov av något större – alltså behovet av Gud.

3 kommentarer:

Anonym sa...

du kan nog högerklicka på klockan o sen spara...
jag tror jag hittade den när jag gogglade på annimerade bilder.
här är lillkillen sjuk..så de blir en lugn lugn dag.
kram o ta hand om dej:-)

Anonym sa...

tänkte bara på ditt inlägg..religiöst.
de är verkligen så konstigt men ofta..i allafall i svenska filmer så är prästen ofta väldigt konstigt..antingen väldigt sexfixerad eller falsk eller skum på ngt annat sätt..
har ofta tänkt på o undrat varför?
de är som de flesta vill ta de "dåliga exempeln" liksom...som knutby..oj,vad de pratas om de..men inte om allt bra som församlingar eller så gör...
konstigt.tänker på klara kyrka i stockholm..de gör ju tex ett dunderjobb..att inte de blir mer uppmärksamhet är ju konstigt...för hade de gjort något udda eller så hade de minsann uppmärksamats.
ja jag vet inte vad jag vill säga med detta...men,men...
nu väntar jag på att mannen ska komma hem..ska vi väl äta te o mackor.kraaaaaaaaaaaaam

lilamonica sa...

Svintoflickan: Du fångar något viktigt med dina iakttagelser. Det tycks finnas en vilja att svartmåla, eller så är det bara okunskap. För som du säger, det finns ju gott om bra exempel, men dem intresserar sig ingen för. Varför denna rädsla för den goda religionen?