17 september 2009

Konsten att predika

Alex Schulman ska predika i Hedvig Eleonora kyrka i Stockholm på söndag. Det kanske kan bli jättebra, jag ska inte döma ut det som ännu inte getts någon chans. Men jag skulle gärna vilja förstå hur man tänker då man låter ”kändisar” predika på det sättet, något som inte alls är ovanligt.

Att bli präst kräver mångårig utbildning. Detta – antar jag – för att som tjänsteutövare vara kunnig i Bibeln och kristen tro och då specifikt Svenska kyrkans tro och lära. Viktiga saker, förstås, för den som ska förkunna i kyrkan. Det är svårt för någon annan (präst, pastor, lekman) än den som är prästvigd att få predika i Svenska kyrkan utom möjligen i ekumeniska sammanhang eller med särskilt bifall från biskopen i stiftet.

Ändå är det inte alls ovanligt att kändisar får uppdraget. Nu är det Schulman och senare ska Karin Wahlberg och Vibeke Olsson predika i samma kyrka. Tidigare har till exempel Wanja Lundby Wedin kunnat höras i TV-gudstjänsten och flera liknande exempel finns.

Jag vill förstå hur man tänker att den som i övrigt kanske är ”en ganska klassisk sekulariserad stockholmare” (som Schulman beskriver sig själv) ska kunna ge en relevant predikan från Guds ord. Men jag kanske tänker fel när jag föreställer mig att tron – den egna tron – skulle vara viktig för predikanten eller att det är Guds ord som ska förkunnas så som det står och förstås i Bibeln.

Det kanske helt enkelt finns helt andra kriterier för en predikant och en predikan. Men då har jag likafullt svårt att hänga med.

Förmodligen är det hela bara ett uttryck för den envisa strävan efter folkkyrka, med mer betoning på folk i allmänhet än kyrka i synnerhet.


Tillägg: På den här bloggen pågår också ett samtal om Schulman, längtan, predikan och kyrkan.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig.
Läser man Jakobs brev ser man Paulus rekomendationer till dem som är "lärare"
Det är ett jätte stort ansvar att
använda predikstolen till att kändisar ska leka " predikanter"
Att kunna predika är resultaten av flera års utbildning .
Ingen sjukhus skulle låta kändisar leka läkare och ställa diagnoser och skriva ut läkemdel. Det är livs farligt.
Varje yrke är förknippat med ett
ansvar.
Predikanter når folk med deras budskap. Det är inte en debat där man kan ställa frågor . Man tar helt enkel del av budskapet .
Media når ganska många .Hoppas att alla är medvetna om det.
Rodica Dobondi

Anonym sa...

Håller fullständigt med dig. Detta är knappast något annat än ett missriktat försök att bli mer lättillgänglig för sekulära människor.

Kyrkan säljer sin själ i sina ansträngningar att bli accepterad i samhället. Att vara kyrka är något annat. Det är att stå upp för och förkunna sin tro, även om den skulle gå tvärs emot mot trenderna i det omgivande samhället.

Det är inte konstigt att undersökningar visar på ett stadigt sjunkande förtroende för Svenska kyrkan.

Emil sa...

Kan hålla med om att det känns lite konstigt. Men man vet ju aldrig, Guds vägar kan ju kännas rätt skumma ibland :) Vi får väl bara hoppas att Gud lägger ner vad han vill ha sagt i deras hjärtan.

Craxyknas sa...

Nä, jag tycker det är helskumt att en som inte själv är troende ska predika i kyrkan. Vad kan han förmedla som de kristna kan ta med sig liksom, han som antingen inte själv tror på det han predikar eller antingen inte kommer predika något som dem kristna kan ta till sig. What is going on with Jesus church??!

Anonym sa...

Alla är vi barn i början, så och Schulman. Det verkar som han har en viss tro på Bibelns budskap och har en längtan? att känna Gud mer. Hoppas att Jesus Frälsaren är med i detta. Det är lätt att prata om Gud och Gudstro, svårare när det gäller Jesus och Jesustro, svårast när det gäller DHA. Men...visst är det konstigt att en sådan "amatör" får ta talarstolen i besittning, besiktning kanske, när SveK har svårt med de djupa bibliska sanningarna. Men vaktmästaren kan säkert pricka av ett stort antal besökare och skicka vidare till högre ort. Nej, jag menar inte till Gud själv.

Anonym sa...

Själv har jag läst teologi med prästkandidater några år och tro mig, de är inga stjärnor om jag uttrycker mig lite lätt när det kommer till att vara bevandrade i den helige skrift.
Nej, mer verkar det vara viktigt numera i Svenska kyrkan att vara snäll och inte exkludera någon och där tror jag Schulman passar in fint. Sedan att han säger sig vara en vanlig sekulariserad svenne skulle jag säga passar in på nästan alla som jag läser med som ska bli präster.

Själv är jag inte troende och undrar varför Schulman vill in i Svenska kyrkan, är det allvarligt menat eller är det just en trend just nu att predika ska man göra? Gardell var först, sedan kommer väl till slut riksclownen Markoolio stå där och prata om allt möjligt som inte har med "klassisk" kristendom att göra. Inte för att det gör mig något, hellre 1000 Gardell är en hetsade Ekman.

Verkar dessutom som om det är mest 70-talister som nu återvänder till kyrkan, är det bara jag som tycker mig se en sådan tendens med Birro som kronjuvelen i den skaran? Vad beror detta på i så fall?

Tack för ordet och för en fin blogg

sMARTAss sa...

Jag håller verkligen inte med dig. Är själv prästkandidat och vet vad förtroendet att stå i en prediksstol innebär men ska man måla upp det som något oöverstigligt så skulle ju ingen våga börja. Jag håller med om att man ibland släpar in kändisar för att "säga något" och att det kan vara ganska svårt men att ha människor som faktiskt kan säga något av värde ska man ta tillvara.

Rättelse: Så svårt är det inte att som lekman predika i Svenska kyrkan. Det får göras av boende i församlingen på kyrkoherdens ansvar och av folk som inte bor i församlingen med biskopens tillstånd. Min erfarenhet är att kyrkoherdar dessutom inte alltid är jättenoga med församlingstillhörighet, men det som är utanför regelverket kanske får ses som irrelevant i sammanhanget.

Jeez sa...

Och för att vara petig: det är inte en predikan, det är en reflektion utifrån en bibeltext av en författare. Förutom detta är det inte en huvudgudstjänst och det är i dessa som det är bestämt vilka som får predika.

Ni får väl komma och lyssna och fira gudstjänst istället för att fördöma på studs? Kanske når Alex ut till folk som aldrig skulle satt sin fot i kyrkan annars och det kan väl inte vara dåligt? Kasnke kan Gud röra också ett kyrkvant hjärta? Jag ber om det.