13 oktober 2009

Trons storord

Han talar ofta med kloka ord, pastorn och författaren Tomas Sjödin. Hans erfarenhet inrymmer att få två barn med fortskridande hjärnsjukdom och att tvingas uppleva dessa barns död. Nu är han intervjuad i Upsala Nya Tidning och där säger han en sak som så på pricken beskriver mina egna tankar. Så där så att igenkänningen blir påtaglig och jag undrar varför jag inte kom på det själv. Så här säger Sjödin om att människor ofta kommer fram efter hans föredrag då han talat om förlusten av sönerna:

Lite sällskap. Det är den tröst jag kan ge. Jag kan inte säga något som förändrar det som skett, men att vara tillsammans en stund räcker en bit. Jag gillar ordet sällskap. Det är ett stort ord. Ett stort trons ord.
Så sant. Ett stort trons ord är det: sällskap. Ett stort trons ord och en stor längtan.

Inga kommentarer: