18 oktober 2007

Eftersom jag
Eftersom jag just nu jobbar med frågor som rör kyrkans själavård, ställer jag några av dem här:

  • Vad är själavård?
  • Vilken är själavårdens uppgift och varför?
  • Är det någon skillnad mellan psykoterapi och själavård, och i så fall vilken?

Mycket tacksam för svar på mina frågor, men också gärna funderingar kring ämnet som sådant. Ofta är vägen till svaret faktiskt intressantare än själva svaret - tycker åtminstone jag - så jag ser fram emot all respons jag bara kan få.

2 kommentarer:

Anonym sa...

självaårdens uppgift...
att lyssna på någon som behöver prata..och be för personen och försöka med Guds hjälp hjälpa...

att med närhet,ord och bön ge balsam för själen..ge mod och förtröstan osv..

till skillnad mot psykologer o liknande är att Gud finns med i bilden o man försöker se "problemen" med hans perspektiv o hjälp.

Jag önskar de fanns mer själavårdare faktiskt..de behövs i dagens samhälle...

ja,detta var lite av mina tankar bara.

kram

lilamonica sa...

Kloka ord. Befarar att du har helt rätt i att själavård på det sätt du beskriver den är en bristvara, själavård där Gud är en självklarhet att räkna med.