6 oktober 2007

Jag har blivit avslöjad och JAG SKÄMS!!

Är ute på en liten promenad då jag blir stoppad av en man. Han ber mig om en tjänst. Hans uppsyn, uppträdande och vädjan visar att han hör till dem som tyvärr får leva sina liv på samhällets baksida.

Det han ber om är enkelt. Ändå går jag honom inte till mötes.

Snabbt har jag bildat mig en uppfattning om situationen. Alldeles säkert till följd av en massa pinsamma förutfattade meningar, men samtidigt till följd av en missuppfattning på grund av att jag missförstod vad han avsåg med det han sa.

Tydligen allt för stolt för att kunna ändra mitt nekande till att istället bistå honom, så snart jag insett att jag missuppfattat situationen, framhärdar jag i mitt avvisande.

Och han förstår det! Han förstår att jag misstror honom och därför inte vill hjälpa. Och det är ju så att jag misstror honom ända till dess jag förstår att jag missförstått. Han har så rätt! Jag inte bara misstror honom, utan när jag inser att det var felaktigt fortsätter jag som om ingen insikt alls drabbat mig. Det är riktigt illa!

Dessutom: Jag tror att jag svarade som jag gjorde utan att tänka, helt enkelt något slags inlärd automatik som kopplades på. Och det är därför jag skäms så förtvivlat. Jag vet bättre! Och trodde nog mig själv om att vara mer trogen min övertygelse än vad jag nu visade mig vara.

Detta kan inte göras ogjort, men jag har haft all anledning att be Gud om förlåtelse för min försummelse. Mannen kanske jag aldrig mer möter och kan be om förlåtelse, så Gud får ta hand om min ånger. Dessutom ber jag innerligt om att denna händelse ska bli en konstant sten i min sko så att jag aldrig, aldrig glömmer den. Kanske jag då kan göra bättre nästa gång.

Må Gud förbarma sig över mig, arma syndare!

4 kommentarer:

Anonym sa...

min vän.
mitt i natten o jag har nu läst i kapp i din blogg..inte utan tankar förstås..solm alltid din blogg väcker.
är för trött för att skriva så mycke men är de meningen du ska möta mannen ifråga igen så gör du de..annars sänder Gud någon annan i hans väg.Gud är större.
sen är de så sant att livet är sorgligt..ibland...men för mig mest lycka..alltså i mitt liv..men ibland när man kan se andras liv o vad dom varit med om får man ju en sorg i sitt eget hjärta också.
men de jag hoppas vännen de är att du har mest lyckliga dagar..nu menade deu kanske inte direkt så i bloggen att du har de så sorgligt men jag hoppas ändå du förstår min tanke...tycker om dig.
kram

Anonym sa...

Hej vännen!
Gud ser och vet om din ånger och det vet du om. Låt inte stenen i din sko utvecklas till att bli ett stort berg ovanpå dig! Gud kanhända låter era vägar passera, om inte annat får vi bedja att någon annan passerade hans väg och kunde ge det som behövdes. Om era vägar passerar har du ju en möjlighet att be om förlåtelse och om inte har du inte haft den möjligheten.

Som sagt låt inte stenen bli ett berg, lämna över det till Gud och ta emot Hans förlåtelse och förlåt dig själv.

Vi är alla arma stackars syndare och beroende av Guds nåd.

Jag ber för att denna man skall ha fått det han behöver och frid inom dig!

Kramen!! Du är en god vän!!

lilamonica sa...

Svintoflickan
Klart vi ska känna lycka då vi är lyckliga, men precis som du skriver så är ju andras sorg också min sorg. Det var väl därför jag blev så berörd av den där mannen jag mötte...

lilamonica sa...

Junia
Så sant, några berg klarar vi ju ändå inte av att släpa runt på - lika bra att lämna allt till Gud. Och, i bästa fall, inte göra om samma mmisstag (men man hittar väl något annat misstag att göra istället misstänker jag - livet är verkligen en skola).