22 oktober 2007

Smartast
På startsidan till Svenska Dagbladets nätupplaga möts jag av annonsrubriken Världens mest värdefulla bok är här! Det låter så storvulet att jag dristar mig till att följa annonslänken. Väl där blir jag upplyst intill bristningsgränsen.

Boken handlar om sparande och kan bli min, antingen genom att jag lyckas ta mig igenom ett snårigt frågeformulär eller genom att jag binder mig till att spara minst 300 kronor i månaden. Boken Spara smartare får jag alltså som gåva om jag först börjar spara hos dem som ger ut boken. Det låter inte särskilt smart. Inte ens mot bakgrund av att boken är inbunden och värd 199 kronor.

Den som formulerat annonstexten om det där som kallas för världens mest värdefulla bok, kan inte ha läst särskilt många böcker. Och i synnerhet kan vederbörande inte ha läst följande i en ack så värdefull bok:

Samla inte skatter på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara. (Matt 6:19-21)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan!
Världens smartaste bok verkar inte vara smart... alls i min tanke! :)