31 oktober 2007

Sitter vid datorn
Sitter vid datorn och skriver. Och säga vad man vill om datorer, men mitt bland alla svårbegripliga egenheter som de kan ha för sig, finns det faktiskt en som är väl värd att begrunda en stund. Jag tänker på den där lilla rutan som frågar en extra gång efter det att man gett ett eller annat kommando, om det verkligen är detta man vill göra (radera en fil till exempel).

Eftersom inte alla knapptryckningar jag gör på min dator är helt medvetna, överlagda eller menade är detta säkerhetssystem stundom av största vikt. Det hindrar mig helt enkelt från att göra onödiga misstag som sedan kan bli svåra att rätta till.

Det är inte utan att jag önskar att det fanns något liknande i själva livet. Ett slags varning i syfte att höja medvetenheten kring vad det är jag egentligen håller på med. Och så detta tvång att välja en gång till. På så sätt skulle ett och annat förmodligen kunna undvikas. För det är väl ofta så att det är det där överilade, omedvetna som vi gör som kanske ställer till mest skada för våra medmänniskor, oss själva och våra relationer. Ett mått av eftertänksamhet hade kanske räddat oss från några misstag.

I bästa fall kan datorn faktiskt lära mig något här. Att ännu mer försöka odla eftertänksamhetens dygd och göra det möjligt för mig att oftare välja rätt och mindre ofta välja fel. Och att försöka att inte irritera mig på datorns varningsrutor kanske kan vara den ringa begynnelsen till denna träning.

Inga kommentarer: