14 november 2007

Antingen
Antingen är man kvicktänkt, passionerad, tuff och ångerfull (!), eller så är man lugn, elegant, litterär och hälsosam. Vilket man är avgörs, enligt en reklamtidning från det stora möbelvaruhuset, av om man dricker kaffe eller te.

Eftersom jag själv alltid dricker te, och aldrig kaffe, är diagnosen lätt att ställa. Låt se om den stämmer:

  • lugn
    Ja, jag är lugn, men stundom impulsiv.

  • elegant
    Självklart!

  • litterär
    Nog för att jag läser en hel del och äger ohejdat många böcker, men litterär? Betyder det att jag ska vara som innehållet i böckerna, eller?

  • hälsosam
    Ibland så.

Bäst att kontrollera alternativet också, kaffedrickarnas kännetecken:

  • kvicktänkt
    Det händer.

  • passionerad
    Ständigt!

  • tuff
    Nja, det vet jag inte riktigt.

  • ångerfull
    Nej, det kan jag inte påstå, jag försöker stå för det jag gör och lära mig av misstagen (och det händer att jag lyckas med det).

Ser ut lite som att det blev ganska dött lopp där mellan följderna av att dricka te eller kaffe. Det skulle ju kunna bero på att kännetecknen har väldigt lite, eller ingenting, med te och kaffe att göra och att jag faktiskt är formad av andra saker än bara mitt val av varm dryck. Men mitt val av te visar ändå på hur ovanlig jag är. Det är, påstår reklamtidningen, så många som 98 % av tedrickarna som vill ha mjölk i teet, men dit hör inte jag. Märkligt att jag på detta sätt sammanfaller med en annan grupp om 2 %, nämligen den som inrymmer de i Sverige som inte har TV. Varför jag inte har någon TV är väl efter denna utläggning uppenbart: Vad behöver en lugn, elegant, litterär (?), kvicktänkt och passionerad människa TV till när hon kan dricka te istället?

1 kommentar:

Esbe sa...

Huvudet på spiskroken!

Jag då, som både dricker kaffe och te, med ungefär lika stor kärlek till båda (även om jag hemfaller oftare åt te). För övrigt kanske alla dragen stämmer in på mig... eller inte...