27 november 2007

Rättvisa
I samma stund jag kliver på bussen kommer jag på vad jag glömt, nämligen att ladda mitt busskort. Så jag får lösa kontantbiljett istället. Ett par hållplatser senare kliver det på en kvinna för vilken situationen visar sig vara densamma. Inte heller hon har tillräckligt med pengar på sitt kort, utan får betala kontant. Skillnaden är att hon bara har en stor sedel, som chauffören inte kan växla, att betala med. De talas vid en stund och chauffören frågar om hon tycker att han ska slänga av henne. Det tycker hon ju inte, så han låter henne vara, med uppmaningen att betala vid ett annat tillfälle.

Här skulle jag kunna tycka att det är orättvist, att jag fick betala och den andra kvinnan slapp, trots att vi färdas med samma buss, förmodligen båda på väg hem. Men jag kommer istället att tänka på en sak som Jesus berättade en gång, en liknelse om arbetarna i en vingård (Matt 20:1-16).

Det är vingårdsägaren som går ut för att leja arbetare till sin vingård. De första han finner får arbeta hela dagen, och de gör upp om vilken lön dessa arbetare ska få för sin insats. De sista som vingårdsägaren sätter i arbete hinner endast vara verksamma en enda timme innan dagen är slut, men dessa får vid dagens slut lika mycket i lön som de som ”slitit hela dagen i solhettan”. Då de arbetare som verkat hela dagen protesterar, säger vingårdsägaren att de fått den lön de kommit överens om. Ingen orättvisa där inte, ty vingårdsägaren gör vad han vill med det som är hans.

Livet är förvisso inte rättvist, men ”med himmelriket är det som” när alla får samma lön, oavsett arbetsinsatsens tidsmässiga omfång. Inte för att de alla arbetat lika mycket, utan för att de alla antagit inbjudan till arbete i vingården. Det är rättvisan i det rike där Gud är ordningen; ingen kan berömma sig av egna meriter, utan endast av att ha blivit inbjuden att arbeta. För Gud ger goda gåvor åt vem han vill (Matt 7:11).

Ett liv i det jordiska riket präglat av himmelrikets ordning inser att livet inte är rättvist, men att Gud inte gör skillnad på människor (Apg 10:34). Och i perspektivet av att jag blivit inbjuden av Gud själv till hans rike, blir en betald eller obetald biljett på bussen helt ointressant.

1 kommentar:

Esbe sa...

Det finns också busschaufförer som tvärvägrar att ta med folk, även när det är sista turen. Då kan man få göra sig omaket (om man kan och vill) att betala två biljetter. Har man tur så får man en biljett från någon... någon dag senare!