1 februari 2010

Nyårslöfte på väg till fastan

För en månad sedan gick vi in i ett nytt år. En sådan övergång brukar för många vara förknippad med löften av olika slag. Nyårslöften som man sedan lyckas bättre eller sämre med att fullfölja. Lite för ofta sämre, kanske. Jag brukar inte avge några nyårslöften. Däremot kan det ibland finnas saker man behöver hjälpa sig själv med att begränsa på olika sätt, men det måste ju inte vara just vid årsskiftet.

Häromdagen läste jag i Peter Englunds nystartade akademiblogg om hans nyårslöfte. Det handlar om att inte surfa runt planlöst på nätet, utan bara använda det för specifika syften. Det är klokt talat, för det där slösurfandet riskerar ta en hel massa tid.

I den här bloggen skrev jag nyligen om fastan, som tar sin början om ett par veckor. Då kan det vara tillfälle att begränsa sig lite, för sin egen nyttas skull. Människan mår inte bra av total gränslöshet, det tror jag varje vuxen människa upptäckt.

Nu försöker jag kombinera nyårslöftet med fastans återhållsamhet då jag följer ständige sekreteraren Englunds exempel. Jag börjar idag. Hur jag lyckas återstår att se. Men i och med att jag gör det jag inte brukar, nämligen skriver ner saken här i bloggen, hoppas jag på att ge mig själv lite draghjälp. Och så tänker jag att Englunds kloka val gott kan få spridas till fler.

Det finns, trots allt, ganska enkla och föga uppoffrande saker att göra för att få en del av den tid vi så ofta gnäller att vi inte har. Så frigjord tid är en vinst, en annan är möjligheten att göra så mycket annat trevligt och betydligt nyttigare och mer givande.

Lycka till!

Inga kommentarer: